Vuosi on vaihtunut ja nyt on aika toivottaa kaikille blogin lukijoille hyvää uuttavuotta! Mennyttä vuotta kun mietin niin mieleenpainuvia asioita löysin ja merkittäviä elämässäni. Ehkä mennyt vuosi oli kuitenkin toipumisen kannalta hyvää aikaa vaikka omat haasteensa toivat omien voimavarojen ja jaksamisen huomioiminen. Masennuksen kannalta vuosi oli kuitenkin hyvä ja merkkejä elämän ilosta löytyi. Uusina asioina elokuvien ja sarjojen seuraaminen ja kirjoittaminen. Vielä muutama vuosi sitten olin menettänyt kiinnostukseni tälläisiin asioihin.

Maaliskuussa käynnistimme Lahden klubitalolla facebookkiin DIAGNOOSI FREE ZONE-DIAGNOOSIVAPAA ALUE kamppanjan jonka tarkoituksena on antaa kasvot mielenterveysongelmille ja vähentää mielenterveysongelmiin liittyviä ennakkoluuloja, syrjintää ja leimautumista. Olin mukana kamppanjan suunnittelu palavereissa ja osallistuin kamppanjaan omilla kasvoillani ja diagnooseilla. Vedin masennuksen ja persoonallisuushäiriön ylitse ja löysin itsestäni positiivisia asioita mitä muuta olen. Tässä kamppanjassa mukana olon koien tärkeänä ja merkittävänä asiana taistelussa leimautumista vastaan!

Toukokuussa olin mukana Suomen klubitaloverkoston kevät seminaarissa Maarianhaminassa. Tästä jäi hyvät muistot. Tasavertaisuus ja se että kuuluu porukkaan oli mulle tärkeää mikä on mulle ollut tärkeintä Klubitalo toiminnassa. Työryhmät ja iltajuhlat jäi näistä muutamasta päivästä mieleen. Myös vapaa aika jolloin kiertelimme Maarianhaminasta oli mukavaa. 

Syyskuussa Lahden klubitalon avoimet ovet jossa selviytymistarinoita jäsenten kertomana. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kokemusasiantuntija koulutuksen jälkeen kerron oman tarinani. Muistan vieläkin sen jännityksen ja vapinan. Väkeä oli ihan mukavasti seuraamassa esiintymistäni ja olin sen jälkeen sitä mieltä että olen nolannut itseni totaalisesti ja ettei enää ikinä. Sain kuitenkin hyvää palautetta ja jälleen tulin siihen tulokseen että olen itse itseni pahin vihollinen.

Marraskuussa Lahden klubitalo ja Lahden ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja opiskelijat toteuttivat Ennakkoluulot ja häpeäleima tapahtuman. Tapahtumassa käsiteltiin häpeäleimaa ja ennakkoluuloja rehellisesti ja avoimesti. Osallistuin tapahtuman suunnittelu palavereihin ja esiinnyin tilaisuudessa. Jännitin jälleen ja jäi fiilis että jotakin jäi puuttumaan ja mun olisi pitänyt saada ittestäni enemmän irti. Sain kuitenkin jällleen hyvää palautetta ja se lämmitti. Näin jälkeenpäin tuntuu hienolta että sain olla mukana tässä tapahtumassa, mahtavaa että se toteutui ja oli ilo nähdä että se kiinnosti ihmisiä.

Yhden projektin myötä olen myös syventänyt selviytymis tarinaani ja tämän myötä olen innostunut entistä enemmän kirjoittamisesta. Olen myös saanut tutustua uusiin ihmisiin, koen että mut hyväksytään sellasena kuin olen ja saan olla vapaasti oma itseni. Tämä on täysin uusi tilanne mun elämässä.

Tähän vuoteen voin katsella luottavaisin ja hyvin mielin. Hyviä asioita näen vuodessa 2017. Projekteissa mukana oloa ja klubitalo toiminnassa on ainakin tiedossa vertaistuki ryhmää, yhteisötyönohjausta, työpainotteista  ja vapaa-ajan toimintaa.

Henkka