Olen uudehko klubitalon jäsen. Kesällä aloitin perehdytykset. En kovin usein ehdi käymään paikalla, kun on niin paljon omia harrastuksia ja muuta menoa.

Haluaisinkin nyt mainostaa sellaista asiaa kun harrastusten tärkeys elämässä. Jos elämä tuntuu tyhjältä tai on vaikeuksia saada aikansa kulumaan.

Innoitus tämän artikkelin kirjoittamiseen syntyi osittain, nuorena kuolleen suosikkibloggarini kirjoituksesta, jossa hän kehoitti ihmisiä löytämään jokin intohimo elämäänsä.

Hän oli sairaseläkkeellä, jolloin oli aikaa lukea. Ennen kuolemaansa hänet äänestettiin suomen 7. suosituimmaksi kirjabloggariksi. Viimeisenä vuonna hän teki blogiinsa noin 200 kirja-arvostelua.

Hyödyllisiä ja mielenkiintoisia harrastuksia on tarjolla paljon. Liikunta tekee hyvää ja nostaa itsetuntoa kun kunto kohenee. Itse olin nuorena fyysisesti todella heikko ja laiha. Kuntosalilla kun aikani kävin, niin paitojen vaatekoko vaihtui XXL-kokoon. Juoksuakin jossain vaiheessa harrastin. Tutkimusten mukaan lievään masennukseen liikunta on tehokkaampi apu kuin lääkitys ja auttaa se vakavampiinkin diagnooseihin.

Luen päivittäin ja parhaana vuotena ehdin lukemaan 93 romaania. Jos ei muuta niin tuntee itsensä sivistyneeksi. Jos ei romaaneja jaksa lukea niin elämäkerrat on myös hyvä vaihtoehto. Kun ottaa tavaksi lukea jokin sivumäärä jokaisena päivänä niin tulee mukavasti päivärytmiin säännöllisyyttä.

Elokuvia on laidasta laitaan että kaikille löytyy omansa. Vähän enemmän kun niistä innostuu niin tulee hankkineensa katsottavaksi suunnilleen kaikki katsomisen arvoiset klassikot ja uutuudet. Kirjastosta löytyy ihan hyvin valikoimaa.

Jos sattuu omaavansa jotain luovaa kykyä, kannattaa sitä kehittää ja pitää yllä. Itselläni on kirjoittaminen. Olen kirjoittanut lyhyitä tarinoita joista pisin on 25-sivun mittainen sekä noin 30 onnistuneempaa runoa. Tuntuu todella hienolta kun saa luotua jotain omaa ja omaperäistä. Sitten kun saa vielä positiivista palautetta, niin mikäs sen mukavampaa.

Mitään muuta taiteellista en osaa mutta onhan näitä kuvataiteet, musiikki jne

Minulla on myös oma blogini jota olen vuoden aikana kirjoittanut säännöllisesti, nykyään maanantaisin. Siinä menee aina monta tuntia kun käyn edellisen viikon tapahtumat maailmalla, television puolella ja omassa elämässäni. Viikon mittaan kirjaan ylös aiheita joita otan mukaan seuraavaan kirjoitukseen.

Suurin intohimo minulla on keräily. Olen aina kerännyt jotain ja nykyään todella monipuolisesti kaikenlaista. Siihen tarvitsee jonkin kutsumuksen. Toiset kerää koko elämänsä ja toiset ei ymmärrä mitä järkeä koko touhussa on.

Olen 10-vuotta ollut aktiivisesti Suomen lätkäkorttikerääjien yhteisössä mukana. Meillä on oma aktiivinen nettisivu, messuja ja yhdistys johon kuulun. Se on tosi kallis harrastus mutta elän muuten säästäväisesti. Kerättäviä pelaajia tai aiheita on loputtomasti ja kun huomaa olevansa jossain osastossa Suomen tai jopa maailman ykkönen niin alkaa saamaan keräystovereiltakin arvostusta. Minulla on esimerkiksi tiettävästi maailman ainoa kokoelma joka on valikoitu pelaajan käyttämän mailamerkin mukaan. Myös Ilveksen ja Toronton maalivahti Vesa Toskalaa minulla pitäisi olla eniten maailmassa.

Carl Barksin Aku Ankkoja olen kerännyt lapsesta alkaen ja tällä hetkellä tilanne on se että 744 sarjakuvasta puuttuu 27kpl. On tärkeää että saa tarkat tilastot paljonko kerättävää on ja paljon itseltä löytyy.

Muuta kerättävää minulla on esimerkiksi vanhat C-kasetit, jotka alkavat olemaan hinnoissaan nyt kun kaikki ovat omansa heittäneet roskiin. Ne mahtuvat myös aika pieneen tilaan.

Kaupan vaihtorahoja olen ottanut talteen 10-vuoden ajan myös. Tällä hetkellä minulla on 390 erilaista kolikkoa 19 eri maasta. Se on periaatteessa ilmainen harrastus koska kolikot voi joskus laittaa takaisin kiertoon jos lopettaa keräämisen.

Tässä muutama esimerkki mitä voi kerätä. Nykyäänhän muumimukitkin ovat todella suosittuja ja melkein joka kodista löytyy sellaisia.

Tosiaankin jos ei muuten ole rytmiä elämässään niin monipuolisilla harrastuksilla aika kuluu rattoisaan ja itsetunto saattaa kohota kummasti.

Ei mulla nyt muuta. Terveisin jäsen numero 265 Juhani M.